FASCITIS PLANTAR… PER LORENA LLIBERÓS.

Ja estem ací de nou… i que millor manera de rependre l’activitat que amb un article de la nostra col.laboradora i Fisioterapeuta Lorena Lliberós, aquesta vegada ens parlarà de la fascitis plantar:

“Hola corredor, ¿tens dolor a la planta del peu?? possiblement patisques una síndrome defacitis plantar…segons estudis al voltant d’un 10% de la població presenta esta patologia al llarg de la vida.
La fascitis plantar és una inflamació de la fàscia del peu, pot presentar-se en un peu o en ambdós peus al mateix temps. Esta inflamació provoca dolor en el punt d’origen de la fàscia plantar, en la tuberositat medial del calcani. Este dolor és caracteritzat per una inflamació ocasionada per microtraumatismes repetitius. Les forces de tracció durant la fase de suport comporten al procés inflamatori, que desencadena fibrosi i degeneració de les fibres de la fàscia.
La fàscia actua com a amortidora, mantenint l’arc plantar. Si la tensió d’esta fàscia és massa gran, poden aparéixer xicotets esgarros. Els impactes del peu contra el sòl al córrer poden causar que la fàscia plantar s’irrite i inflame.
 

Alguns factors que contribuïxen al desenrotllament de la lesió són:

  • Edat. més comú en persones entre 40 i 60 anys.
  • Sexe. major freqüència en dones.
  • Esport. Activitats que creguen molt estrés en el taló poden contribuir a una aparició primerenca de la lesió. En corredors, augmentar la càrrega de treball en els entrenaments de forma no progressiva, pot generar una sobrecàrrega en la musculatura del peu i un estrés en la fàscia plantar.
  • Morfologia del peu. Tindre els peus plans, tindre un arc del peu molt pronunciat, o inclús tindre una forma de caminar anormal.
  • Obesitat. El sobrepes crega un estrés addicional en la fàscia plantar.
  • Activitat laboral. Les persones que treballen moltes hores caminant o de peu en superfícies dures, poden danyar la fàscia plantar.
  • Calçat inadequat. Les sandàlies, sabates amb sola fina i calçat sense suficient suport de l’arc plantar o sense encoixinat apropiat per a absorbir els impactes i el pes del cos poden desencadenar la lesió.
 
L’aparició dels símptomes de la fascitis plantar es produïx ben sovint amb un augment sobtat en l’activitat. El corredor pot sentir un dolor punxant en la part inferior del taló, i una sensació de pressió i/o sensibilitat al llarg del seu arc plantar.
Les persones amb fascitis plantar poden experimentar dolor:
  • Al matí, al donar els primers passos del dia
  • Romandre molt de temps de peu
  • Després d’una activitat intensa com caminar, córrer…
  • Al pujar les escales o caminar descalç per superfícies dures
La fisioteràpia és molt important per a la prevenció i tractament de la dita lesió té com a objectiu la reducció del dolor, el control del procés inflamatori de la fàscia, i el reequilibri muscular a través d’exercicis d’elongació i enfortiment del peu.
l’ultrasò és un dels recursos terapèutics més utilitzats en el tractament de lesions de teixits blans. Les onades ultrasónicas causen vibracions i col·lisions moleculars, augmentant així, l’activitat molecular i, per consegüent, l’augment de la temperatura. L’ultrasò terapèutic és un agent prou usat per a tractar lesions relacionades a l’esport, estimula la cicatrització del tendó, a més d’augmentar la proliferació i síntesi de la matriu extracel·lular (TSAI, 2008).
En esportistes, abans d’iniciar l’activitat física després d’un període d’inactivitat, es pot realitzar un embenat funcional, per a evitar recaigudes. Este embenat o taping ha de ser sempre realitzat i supervisat per un fisioterapeuta. De vegades es poden pautar taloneres o fèrulesamb encoixinats per a intentar amortir l’impacte i el pes del cos.
Quan falle el tractament conservador i no s’alleugen els símptomes, serà important fer radiografies per a esbrinar si hi ha altres causes que originen el dolor en la regió del calcani, com per exemple, fractures per estrés, artritis, anormalitats esquelètiques… Moltrarament, es necessita cirurgia per a tractar una fascitis. Més del 90% de les persones es recuperen amb el tractament de fisioteràpia.
Consells per a previndre la fascitis:
  1. Estirar: estirar la musculatura plantar després de qualsevol activitat.
  2. Crioteràpia: aplicar gel després de l’activitat esportiva. És prou amb 10-15min.
  3. Calçat adequat: evitar tacó alt, usar calçat amb bon suport en l’arc i amb bona absorció de l’impacte. Renovar regularment el calçat esportiu.
  4. Planificar bé el programa d’entrenament: fer un bon calfament, estirades, i augmentar de forma progressiva l’exercici.

Lorena Lliberós. Centre de Fisioterapia Lorena.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s